søndag 28. mai 2023

 Israels definisjon av «jøde» er i praksis den same som Hitler brukte!

Israel brukar same nazistiske klassifiseringa som nazistane gjorde når dei skal ta inn nye jødar som vil gjera «alyiah». Med ein av besteforeldra som jøde, vert ein rekna som jøde, og kan søkja om å få slå seg ned i landet. Teoretisk i alle fall.

Vakre Israel
Då krigen var endeleg over og dei store migrasjonane til Jødeland tok til, er det forståeleg at alle dei som hadde overlevt både Holocaust og utreinskingane i Aust, ynskte seg «heim». Skam til England – og andre statar – som prøvde å hindra det! 

I 1948 var det naturleg at ein brukte den klassifiseringa som hadde ført minst 6 000 000  millionar i døden. Er ein eller fleire av besteforeldra dine jødar, er du hjarteleg velkomen…..

Jesaja, profeten som levde rundt 800 år før det skjedde, skreiv leia av Guds Ande: «Kven har høyrt slikt? Kven har sett noko liknande? Kjem eit land til verda på éin dag, eller vert eit folk født med ein einaste gong? For Sion har vore barnsjuk, og ho har født sønene sine med det same». (Jes 66:8)  (i)

Om det var krigslidingane som profeten såg føre seg, veit eg ikkje, men uten det som hende under andre verdenskrig, hadde det moderne Israel aldri vorte fødde den dagen i 1948. Det trur i alle fall eg. Og landet, som vart «fødd på ein dag», har sidan gjort alt det kunne for å gjeva framtid og von for sitt forfylgde folk!

Men enkelt er det ikkje

Ein «moderne» jøde med ein minimum av jødiske tradisjonar, omskoren eller ikkje, er han eller ho jøde? Burde der vore ein skala, som nazistane si klassifisering ut frå genetisk arv, og som dagens jødar kunne målast opp mot? Då kunne ein plukka ut dei som er Abrahams genetiske etterkomarar i alle fall? 

Men jødar som har vorte det gjennom ein omvendingsprosess, ville då falla utanfor, sjølv om deira hakala-godkjenning er hundrevis av år gamal. Kanskje kona mi  hadde meir jødiske gener enn mange av dei, endå ho var «etnisk norsk» både av rase og kultur!

 Jerusalem ved natt, frå Scopushøgda
Den som føl med på det som skjer i Israel i 2023, veit godt at landet har kome i den største krisa sidan Israel vart «fødd» på nytt. Og då er ikkje største faren Iran, Hizbollah eller kvar fiendar me elles måtte leita fram. Problemet er mykje farlegare og djupare enn det. Dei sjølve!

Kor mykje ikkje-jødiske tradisjonar kan ein ha, og framleis vera jøde?

Eg var på ein supermarknad nokså langt sør i Israel. Som ikkje hebraisk-talande, var løysinga ved sida av engelsk å peika på det eg ville ha. Personalet var blide og venlege som dei jødar eg har treft, alltid har vore. Dei skal ha ære for det.

Men brått la eg merke til eit stykke bacon, nett den sorten eg så gjerne et med egg til frukost. Dum som eg er, sa eg til dei som var med: «Du verden, er slikt til sals i Israel?». 

Dei tilsette i butikken forstod ikkje norsk, men dei såg at eg reagerte og at me «goy-ane» snakka om det oss imellom. Me fekk det me skulle ha, men då eg kom tilbake neste dag, var den delen av utstilte varer skifte ut med koscher-mat!

Frå lysestaken ved Knesset
Eg fortalde det til ein messiansk israelar eg kjenner der nede. Han sa: «Der bur mange russiske jødar i Israel som framleis brukar bacon slik dei gjorde i Russland. Dei vert ikkje rekna som skikkelege jødar».

Lat meg slutta med det Conrad Myrland i MIFF (ii) skriv : 

"En jøde tilhører både en religion (jødedommen) og det jødiske folket. I egenskap av folk har jødene automatisk adgang til å flytte til Israel og bli statsborgere der, uansett hvor i verden de bor. 

Alle hovedretninger i jødedommen er enige om at dersom ens mor er jøde, er man jøde selv også, hvis man da ikke har forlatt jødedommen ved å konvertere til en annen religion."

Manglar Israel eit hakala-politi som kan definera kven som er «ekte jødar»? Eg i alle fall forstår ikkje kven er som kva, og kvifor?

Kven har autoriteten til å ekskludera – om det trengst - dei som «ikkje er jødar», trass dokumentert genetisk arv og statsborgarskap?

-------------- 

(i) Sitat frå Norsk Bibel, nynorsk utgåve.

(ii) Jøder - tall og fakta - Med Israel for fred (MIFF)


----------------------------- 

Det er ikkje lov å bruka bilete eller tekst frå denne bloggen uten skriftleg løyve frå meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar