Grunnen til at Argentina og Paraguay utvikla seg så forskjelleg
Eg
lærde aldri å spela domino, men på eit visst stadium av barndommen hadde eg
mykje glede av brikkene. Eg sette dei etter einannan med passeleg avstand og
kunne laga ein slange som bukta seg bortover bordet. Så dytta eg den første
forsiktig, den dytta til den neste og slik heile vegen fram til den siste. Eg
trong berre gjeva denne eine eit lite puff, så gjorde dominoeffekten resten!
Når det så gjeld kulturen til indianarane som oppdaga dei
kvite: Påverka det dei statane som vart grunnlagde i Den nye verda? Kan me snakka om nokon kulturell
domino-effekt som gjer at to statar ved sida av einannan utvikla seg ulikt på
grunn av kulturen til indianarane som budde der?
Europearane
som ”oppdaga” Argentina og Paraguay, var dei same.
Frå: Manual de historia paraguaya. |
1500: Cabral og Vespucio rundar pynten av Aust-Brasil.
1513: Balboa går over land og ser Stillehavet i. Denne oppdaginga
starta leitinga etter sjøvegen mellom Atlanterhavet og dette nye havet,
”Sørhavet”.
1515: Diaz de Solis finn ”eit hav av ferskvatn”, men han
døyr på kysten av Uruguay. Alejo Garcia
med fleire fører skuta vidare og finn ei stor elv som renn ut i Atlanterhavet.
Dei kallar elva ”Rio de la Plata”, ”Sølvelva”[i]. Dei lir seinare skipsbrot
lenger nord på kysten, men indianarane tek vel imot dei. Her lærer spanjolane
guarani og høyrer om eit land langt inne på kontinentet (Peru?) der det var
mykje sølv og gull.
1520: Magellan passerer Rio de la Plata og finn vegen til
Stillehavet i november det året.
Bilete frå "El Calrin", Buenos Aires. |
1528: Gaboto seglar opp elva Parana og vidare på elva
Paraguay. Han finn dermed ”sjøvegen” til Paraguay.
1536: Pedro de Mendoza
grunnlegg 3.februar eit fort eit stykke oppe i Rio de la Plata. Han kallar det
”Puerto de Nuestra Señora del Buen
Aire”[iii]. Dette er opphavet til Buenos Aires.
1537: Juan de Salazar
y Espinosa grunnlegg 15. august fortet ”Nuestra
Señora de la Santa Maria de la Asuncion”. Dette vart opphavet
til Asuncion.
For å gjera det enkelt kan me seia at Argentina si soge startar med
grunnlegginga av Buenos Aires, og Paraguay si soge med grunnlegginga av
Asuncion. Bortsett frå at det skjedde med halvanna års mellomrom, er starten
på soga til Argentina og Paraguay felles: Spanske sjøfolk[iv] ”oppdaga” områda og grunnla fort som seinare vaks til byar og
hovudstadar i statane som forma seg rundt dei..
”Møtet
mellom kulturar” og utviklinga i Argentina.
Frå: www.puertobahiablanca.com |
Pampasindianarane sin store mobilitet auka då dei røva og
lærde å bruka hestar. Pampasen var og er typisk kvegland, og flokkar av kyr og hestar
på indianarane sine gamle jaktmarker, kunne ikkje anna enn skapa problem. Litt
etter litt kom nye immigrantar frå Europa. Dei spreidde seg utover dei enorme slettene der
staten selde jorda billeg[vi]. Inntrengjarane forsvara
sine enorme eigedomar mot indianarane, og indianarane prøvde å forsvara sine
område. Berre i liten grad greidde desse to flokkane å etablera fredelege relasjonar seg imellom. Problema
auka og på 1800-talet vart det gjennomført regulære krigar mot indianarane på
Pampasen og i Chaco.[vii]
Mest kjend er ”La conquista de la Pampa” også
kalla ”La Campaña del
Descierto”. Målet var å utrydja,
fortrengja eller tvinga indianarane til å oppgjeva fridom og sjølvråderett.
Best kjend er krigen 1843-44, Juan Manuel Di Rosa sin militære kampanje mot pampasindianarane[viii]. Motivasjonen var ”los malones”,- ”dei som gjer skade eller øydelegg”.
Det var indianar som drap kveg på deira urgamle jaktmarker og forsvarde sine
område. Indianarane hadde og teke kvite fangar (på same måten som dei kvite
hadde teke indianske fangar). På dette måten rettferdiggjorde regjeringa til
president Juan Ramón Balcarce nedslaktinga.
"Helten" Di Rosa. (es.wikipedia.org) |
For
mange år sidan trefte eg på ei argentinsk bok der eit stor ”indianarjeger” var
omtalt. På biletet av han stod han med foten på brystkassen til ein hovding han
hadde skote. Same typen bilete ein finn av ”storviltjegerane” i Afrika! I
reiseskildringa ”I Patagonia”, av Bruce Chatwin[x],
skriv han:
”I
1890-åra vendte en grov versjon av Darwins teori, som en gang hadde hatt sitt
utspring i Patagonia, tilbake til Patagonia, og den oppmuntret til jakt på
indianere. Et slagord: ”The survival of the fittest”, den best
skikkede overlever, en winchester og et partronbelte ga noen europeiske kropper
en illusorisk følelse av overlegenhet fremfor de mye mer skikkede kroppene til
de innfødte.
Onaene på tierra del Fuego hadde jaktet på
guanacoen helt siden Kaux, forfaderen deres, delte opp øya i trettini
territorier, ett til hver familie. (-)
Så kom de hvite med en ny guanaco, sauen, og en ny grense, piggtråd.
Først satte indianerne pris på smaken av stekt lam, men de lærte fort å frykte
den større, brune guanacoen og deres rytter, som spyttet usynlig død.
Onaenes sauetyverier truet
selskapets dividender (-), og den aksepterte løsningen var å drive dem sammen
og sivilisere dem på misjonsstasjonen – hvor de døde av infiserte klær og
fortvilelsen i fangenskapet. Men Alexander MacLennan hadde bare forakt til
overs for seigpining: Slikt stred mot hans jaktinnstinkter.”
Skotten
MacLennan vart derfor indianarjeger og fekk tilnavnet ”Raude Svin”. (Boka seier
ikkje kven som gav han namnet).
”Onaene
hadde forædere i leirene sine. En
gang kom en overløper som bar nag til sine egne, og fortalte MacLennan at et
indianerfølge var underveis til selkolonien på Cabo de Peñas, sør for Rio
Grande. Jegerne slaktet selene i en innestengt vik. Opp fra klippene så Røde
Svin og mennene hans at stranden ble rød av blod, og det stigende tidevannet
tvang dem innenfor skuddhold. De felte minst fjorten stykker den dagen. ”En
humanitær gjerning”, mente Røde Svin, ”så sant man har ryggrad til å gjøre
det”.”
Europearane
som skaffa seg jord på Pampasen, utvikla
seg til ”Caudillos”, ”stor-godseigarar”. Normalt svært bevisste sitt europeiske
opphav og mange går framleis på sine lands klubbar i byane, særleg Buenos
Aires. Etterkomarar av europearar vert kalla ”criollos”, - ”oppvaksne i landet”. Få frå desse gruppene
har i tidlegare tider blanda seg med indianarar, og landet har praktisk talt
ikkje folk av blanda opphav.
Som
eit resultat av dette, har Argentina hatt trong for å importera arbeidskraft[xi]. I mange år flytte
arbeidarar – særleg italienarar, fram og tilbake. Dei arbeidde i Europa når det
var sommar der, og i Argentina når det var sommar på den sørlege halvkula.
Etter kvart slo mange seg til i Argentina og det voks fram eit nytt sjikt i
folket: Arbeidarklassen. Gjennom dette utvikla arbeidarrørsla seg og utgjorde
fleirtalet som førde Peron til makta. Men dei fleste presidentane har vore
militære eller ”caudillos”. Nestor Kirchner som var president til sin død, og
Cristina Fernandez de Kirchner som er president no, har sin ”caudillobakgrunn”
frå Patagonia.
Konklusjon.
Frå: es.wikipedia.org |
Pampasindianarane
sin jeger- og sankar-kultur gjorde det vanskeleg for spanjolane å få etablert
nære relasjonar til dei og/eller dominera dei. Det oppstod dermed ikkje nokon
blandingskultur, og prosenten av etterkomarar med europeisk-indianske forfedre,
finst omtrent ikkje.
Både i Argentina og Paraguay var det hæren som hadde ”ansvaret” for fred
med indianarane. Dei skulle syta for at folket, - det vil seia dei kvite som
frå indianarane sin ståstad, stal jorda, fekk gjera det i fred. I tillegg brukte
regjeringane i begge landa aktivt misjonærar til å ”sivilisera” eller
passivisera indianarane. Det starta med spanjolane som i utgangspunktet
velsigna dei katolske misjonærane som bygde ”reducciones”[xii], eigne byar for
indianarar. Fordi desse ”eksperimenta”
vart for vellukka og jesuittane for mektige, vart byane øydelagde. Indianarane
som greidde å røma, gjekk tilbake til skogen. Andre vart ”teke hand om” av kolonimaktene og vart ubetalte eller svært dårleg
betalte landarbeidarar og hand verkarar. Seinare kom evangeliske misjonar inn i
begge landa. Dei og fekk støtte ”for å
læra opp” og hjelpa indianarane[xiii].
I
begge landa var indianarane sine rettar til jord og eigedom totalt
ikkje-eksisterande fordi europearane og deira etterkomarar annekterte all jord
og seinare selde ho ut til europearar med økonomi og ynskje om å etablera seg i
desse landa. I Argentina vart dette først og fremst kjøt og ullproduksjon,
seinare korn- og soyaproduksjon, som trekte investorane til seg.
Eit
unnatak i Argentina er Entre Rios der naturen og folka som budde der, hadde
mykje til felles med Paraguay[xiv]. Men sidan Entre Rios er
ein utkant ilandet, kom tilhøvet til desse indianarane ikkje til å spela nokon
rolle i utviklinga av det samfunnet me ser i dag.
Som
i Paraguay, vart det prøvt importera slavar med afrikansk bakgrunn, men det
vart ikkje noko forretning. Derimot utvikla immigrasjonen av sesongarbeidarar i
Argentina seg og resulterte i ein arbeidsklasse som frå midten av 1900-talet
har kjempa mot jordeigarar og andre rikfolk om den politiske makta i landet.
Litt
statistikk til slutt:
FN-sambandet (Globalis) opplyser[xv]:
97% er argentinarar av spansk eller italiensk
opphav.
3% er mestisar, indianarar og folk frå andre
folkegrupper.
Det
Argentinske statistiske sentralbyrået opplyser[xvi]
at det i folketeljinga 2004-2005 var 600.329
“som utgjev seg for å vera indianarar
eller etterkomarar av ei gruppe urfolk”. Det utgjer omlag 0,06% av det samla folketalet på om lag 36,5 millionar menneskje.
[i]”Rio de la Plata”,
Det er og namnet på badebyen til Buenos Aires i dag. Tanken på at her var mykje
sølv, gjorde at dei kalla landet ”Sølvlandet”:
Argentina. Ordet kjem av argentum, det latinske ordet for sølv.
[ii] Kontinentet var slett ikkje veglaust.
Garcia fylgde gamle vegar innover frå kysten. Folk fortalde at ein kvit mann hadde vore her før spanjolane kom. I katolsk
tradisjon vart det til at Santo Tomas, ”Pa’i Sume”, apostelen, hadde vore her.
Nær byen Paraguari i Paraguay er ei hole der Santo Tomas skal ha budd eller
overnatta på ferdene sine! (Tretti år seinare forliste ein annan båt på omlag
same staden. Ei kvinne, Mencia Calderon, organiserte ein ekspedisjon og tok seg
inn same vegen. Med seg hadde dei 7 kyr og ein okse som er rekna som opphavet til
paraguay-kveget!)
[iii] Fritt omsett: “Den
godtluktande hamna til vår Frue”.
[iv] Under oppdagingane og første tida etter, var det aldri
snakk om spansk territorium, men kongen sine nye land. ”El nuevo Mundo”
låg under kongen Castilla, ikkje Spania. Av den grunn er det framleis vanleg i
desse landa å seia at ein snakkar ”castellano”, dvs. språket i Castilla, og
ikkje ”español”, - spansk.
[v] Hadde Buenos Aires lege i det som me i dag kallar
Entre Rios, ville truleg soga vore ei anna. Bylgja av guaraniar frå Amazonas
hadde nådd dit, og folka der hadde same kultur som dei spanjolane møtte i
Paraguay.
[vi] Pampasen vart gjerne kalla ”øydemarka” eller ”innover i
landet” av immigrantane. Det ”budde”
ingen der! Indianarane, i samsvar med sin kultur, berre ”streifa omkring”.
[vii] www.pacarinadelsur.com/.../203-la-vision-del-indigena-de-la-pampa (13.03.13)
nemner dette med bakgrunn i synet
på indianarane i ”Martin Fierro”, kanskje Argentina sitt mest kjende
diktverk.
[viii] http://es.wikipedia.org/wiki/Campa%C3%B1a_de_Rosas_al_Desierto hadde 13.03.13 det beste stoffet om emnet på internett
no. Då desse ”heltegjerningane” internasjonalt vert sett på som ein historisk
skamplett, er det generelt sett mindre
snakk om emnet enn for ein del tiår
tilbake.
[ix] Desse krigane var retta mot pampas-indianarar.
Guaraniane som høyrde til det brasilianske høglandet og raudjordsbeltet, hadde
annan kultur og relasjonane til immigrantane vart annleis.
[x] Bruce Chatwin: ”I
Patagonia”, omsett frå engelsk og utgjeve av Gyldendal, Oslo, Noreg,
2000. ISBN: 82-05-26716-2, side
130-131.
[xi] Ein reknar med at om lag 5 500 000 vandra
inn mellom 1857 -1939. Etter 2. verdskrig kom og svært mange.
[xii] Ein finn ”reducciones” i både Argentina, Bolivia og
Paraguay. Det var ikkje jesuittane som starta denne misjonsforma, men dei vart
meste vellukka og utvikla byane både økonomisk og administrativt så dei
politiske leiarane i landa til slutt gjorde alt dei kunne for å stansa arbeidet.
Dette er temaet for filmen ”Mission”, innspelt i grenseområdet mellom
Argentina, Brasil og Paraguay der ein ennå finn restar av arbeidet. Bartomeu Melia har skrive om emnet.
”Reduccion” tyder ”redusering” og viser til prosessen med å ”sivilisera
villmennene”!
[xiii] Dette kan kritiserast av mange i dag, men i mange
tilfelle var alternativet verre med utrydjing eller slaveri av dei som ikkje ville ”tilpassa seg”. Prisen for å
få driva misjon eller eit hjelpearbeid, var å fylgja dei lovar og reglar nasjonalstatane
hadde innført.
[xiv] Entre Rios vart i si tid rekna med til Paraguay,
samstundes som både Argentina, Paraguay, Uruguay med meir, var deler av
”visekongedømet ”de la Plata”.
[xv] 15.03.2013.
[xvi] http://www.desarrollosocial.gob.ar/Uploads/i1/Institucional/6.InformacionEstadistica.pdf 13.03.2013.
Bibliografi: L.G.Benitez: "Manual de HISTORIA PARAGUAYA", Asuncion, Paraguay, år ?2,
"LA HISTORIA DEL PARAGUAY", facïculos (innlegg) i avisa ABC color, Asuncion, der biletet frå "El
Clarin, Buenos Aires er offentleggjort.
Bibliografi: L.G.Benitez: "Manual de HISTORIA PARAGUAYA", Asuncion, Paraguay, år ?2,
"LA HISTORIA DEL PARAGUAY", facïculos (innlegg) i avisa ABC color, Asuncion, der biletet frå "El
Clarin, Buenos Aires er offentleggjort.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar