Urinnbyggjarane i
verda:
Må dei undertrykkjast i
internasjonal rettspraksis
fordi dei ikkje har kultur og samfunn bygd på europeisk tankegang og
”logikk”?
Jorda
vart verre og verre I Guds augo; ho vart full av urett. (Genesis 6,11)
Frå “dei
store oppdagingane”,[i] - tida
då europearane for alvor tok til å leggja verda under seg, har regelen vore at ”oppdagarane”, har retten til å fastsetja
kva som er lov og ikkje lov. Ut frå sin eigen såkalla ”logiske” tankegang har dei,
- eller me, valsa over folk og
kulturar som har bygt samfunnsordning og kunnskap på andre kriterium enn våre
europeiske.
I ”La conquista ” og dei andre stadene europearane
skaffa seg koloniar, sette dei sjølve standarden for ”rett og gale”. Dermed vart
”lova” det som tente dei eller
oss best.
Korleis kunne
privatfolk frå Europa koma til Sør-Amerika og kjøpa så store landområde som
Mayntzhusen og dei andre gjorde? Korleis
kunne Martensbrørne hogga tømmer på så store område at det tok dagar å gå frå
eitt hogstfelt til eit anna[ii]?
Dei overvunne. (Foto ibj /Frå paraguayisk bok) |
Då det laga seg ein
nasjonal overklasse av europearar, etterkomarane av desse med europeiske
kvinner, eller born europearane hadde fått med indianarkvinner, oppstod bruk av
skøyte på jord i landet[iii].
Staten og ein del rike familiar vart dermed eigarar av alt land! Seinare selde dei
område etter område til dei som hadde pengar. Oftast til europarar med ”hard valuta”.
At der budde
indianarar og fattige på desse områda, visste alle. Men, sidan dei ikkje hadde
rettar ut frå den europeiske tankegangen, var dei rettslause. Tradisjon og
”hevd” frå den tida då europearane levde i steinalderen, var null verd.
Mayntzhusen kjøpte også
jorda med indianarar og fattige inkludert. Det at han braut med vanleg praksis
i relasjonen sin til acheane, var kanskje grunnen til hans fall. Det normale var drap og eller utnytting.
Ein del statar i Sør-Amerika
prøver å gjera godt att for ”fedrane sine
synder” ved å lovfesta urfolk sin rett til område som tradisjonelt, - eller
historisk sett, var deira. På papiret fint og rosverdig, men i praksis bortimot
ugjennomførleg. Korleis kan folk som
ikkje rår over skrivne kjelder bevisa sine rettar når motparten har skrivne
dokument og har vore eigarar av jorda i
4-500 år?
Frå www.etsy.com |
I skandinavisk soge
har me ein prest og ein presteson som utmerka seg innan botanikkstudier i Europa
i si samtid: Lars Levi
Laestadius og Carl Nilsson Linnaeus eller Carl von Linné som han vart heitande. Rett
nok laga Linné eit system for registrering av plantar som sidan har vorte
allment, men ingen kan påstå at nokon av dei ”fann opp plantar”. Nei, dei samla
plantar og kunnskap om desse i dei lokalmiljøa plantane høyrde heime. Alle desse
plantane hadde tidlegare eigne namn som skifte etter stad og talemål.
Men Carl von Linné fann ein plante som ikkje
var “registrert” tidlegare, og kalla
han opp etter seg sjølv: Linnea,
eller Linnaea borealis. Eg
er ikkje i tvil om at til dømes på Strilelandet – der eg kjem ifrå, hadde dei sitt eige namn
på planten. Det er normalt over alt der
folk lever i nær kontakt med naturen. Men i dag er ”ur-namnet” vekke. Att står
ein liten, rosa klokkeblomst og heidrar
sin svenske ”oppdagar”!
Så til Sør-Amerika.
Ein plante som lei same skjebne som Linnaea
borealis, har fått innpass i norsk kosthald siste åra.
Mannen som er opphavet til dette, er (sjølvsagt?) ein europeisk immigrant til
Paraguay: Mosè Giacomo Bertoni eller Moisés Santiago Bertoni, fødd i Sveits i 1857 og død i Paraguay i
1929.
Puerto Bertoni sett frå Rio Parana (Frå en.wikipedia.org) |
Bertoni kom til
Paraguay i 1887. Han budde ei tid i ”Puerto Candelon” ved elva Yaguarazapa, der
Mayntzhusen 15 år seinare kjøpte jord og grunnla ”Colonia Mayntzhusen”. Truleg
kunne Bertoni kjøpt same jorda, men han valde å reisa mykje lenger oppover elva
Parana. Elva Monday renn ut i Parana ikkje langt frå ”Tres Fronteras” , staden
der Brasil, Argentina og Paraguay grensar mot kvarandre på kvar sine sider av
elvane. Litt lenger sør kjøpte Bertoni i 1891 12 500 hektar og kalla det "Colonia Guillermo Tell", - i dag
kjend som ”Puerto Bertoni”.
Var planen å selja ut jorda til europeiske immigrantar,
så vart det mislukka. Derimot fekk Bertoni der i skogen ein ”orkesterplass” til
å studera plantar og dyr, og deretter registrera desse. Det seiest at han
registrerte 7000 plantar og 6500 insekt, men om det stemmer, veit eg ikkje.
Uansett gjorde han eit formidabelt arbeid.
Bertoni sin jordbrukskalendar Foto: ibj. |
Bertoni dreiv jordbrukseksperiment. Han laga ei bok for bønder der såing og hausting, planteslag, klima og anna er sett inn i ein tidsplan for heile året. Han laga ”Regnvers-kalendar” for Paraguay. Etter å gjort meteorologiske observasjonar i mange år, fann han at på visse datoar regna det oftare enn på andre. Derfor kan du i Paraguay framleis få kjøpt kalendrar der desse datoane er merkte med ”Truleg regn”.
I skulen lærde me at poteta og tobakken kom
frå Sør-Amerika. Dei første europearane som kom til Paraguay, oppdaga at
indianarane laga ein te av blada på eit tre. Spanjolane prøvde først å forby
bruken, men seinare vart denne produksjonen ei ikkje uviktig inntektskjelde i
koloniane. Bertoni klassifiserte planten under namnet ”Yerba
maté” (Ilex Paraguayensis).
Teen har vore til sals som urtete her i Noreg lenge, men er no vanleg salsvare i mange av
innvandararbutikkane.
Bilete frå internett |
Bertoni fekk æra for ”oppdaginga” og vert
hugsa for dette alle stader der folk les heile namnet på planten. Inntektene, -
det einskildpersonar eller internasjonale
og nasjonale selskap tener på denne
”ur-kunnskapen”, er som ein
rullande snøball! (At forretningsfolka i
Noreg kom så seint med i denne pengegaloppen, kan me takka våre eigne
styresmakter for).
Om du trudde overgrepa slutta med dette, tek
du feil. ”Den kvite mann”, - europearen, har med sitt system gjeve seg sjølv
retten til å ta frå dei undertrykte sin identitet og påtvinga dei ein annan. Eg
tenkjer her på personane sine namn, det
mest personlege av alt når me ser bort frå kroppen me bur i. Her er nokre døme:
Ava Guarani-indianarane forstod at barnet som
vart fødd, ikkje kom frå ingen ting. Det hadde eksistert før det kom ut i
verda. Då måtte det vel ha hatt eit namn? Det var medisinmannen si oppgåve å finna dette namnet og gjeva
barnet det. Oftast får han vita namnet i ein
draum[iv].
Dette vart så gjort kjent i ein liten seremoni.[v]
I samband med innlegget om Branislava Susnik,
nemner eg Seberiano Benitez. Han var hennar (og seinare den norske misjonen i
Paso Cadena) sin medhjelpar. Hans eigentlege namn var ”Yvytu” eller på norsk: ”Vinden”.
Namnet fortel – i deira kultur, kven han
eigentleg var. Men i kulturen paraguayarane arva av spanjolane, vart dette ”ikkje noko namn”. Det trongst ein ”skikkeleg” namn, og i tillegg eit
etternamn for å verta eit sivilisert menneske. Det andre var ”heidensk”.
Derfor, då me var nye misjonærar og var dei
einaste som hadde paraguay-kalender i Paso Cadena, kom folk til oss når eit
barn vart fødd. På datoen stod oppført kva helgenar som hadde datoen som ”sin dag”, og namnet på barnet
vart eit av dei. Det vil seia: Var det Den heilage Johannes sin dag, så vart
det Johannes (Juan) om det var ein gut, og Johanna (Juana) om det var jente.
Illustrasjon frå boka "Diccionario contrera"(Foto:ibj) |
Det same i samband med alder. Indianarane
visste nokolunde kor gamle dei var. Meir trong dei ikkje vita. Dei levde like
godt for det! Men ”systemet” krov ein
fødselsdato. For dei som ikkje visste det når dei skulle få identitetspapir[vi],
vart det sett ein dato ut frå kor gammal personen såg ut. I eitt tilfelle me i
arbeidet vårt vart kjend med, viste identitetspapira at ein mann var 2 år eldre
enn far sin!
Misjonærane som tok hand om acheane første tida,
såg galskapen i dette og valde å gå mot normal praksis. Før eit achebarn vert
fødd, går faren i skogen på leiting etter mat. Det dyret, den fuglen eller den
fisken han fangar og kjem heim med, får barnet namn etter ved at dei legg til
partikkelen ”-gi” til namnet. Dermed vert det Mbyvangi, Minogi, Turigi
og så vidare. Berre eitt år greidde dei ikkje å fanga korkje fisk, fugl eller
dyr. Det einaste dei hadde å leva av, var sure appelsiner. Dermed fekk barnet
namn etter appelsina, men dette tilfellet er unikt.[vii]
Praksisen som til slutt vart gjennomført for acheane,
er at dei brukar sitt eigentlege namn som etternamn, og valde eit nytt førenamn.
I identitetspapira deira står derfor Pedro,
Juan, Margarita eller Juana og
så det rette namnet deira: til dømes Mbyvangi Dermed tilfredsstiller dei ”systemet” utan å
missa sin identitet.
Men tilbake til spørsmålet: Urinnbyggjarane i verda, må dei undertrykkjast i internasjonal rettspraksis fordi dei ikkje har
kultur og samfunn bygd på europeisk tankegang og system?
”Jorda vart full av urett” står det i 1.
Mosebok[viii],
- boka om Opphavet. Det ser ikkje ut til
at det har vorte betre med åra, eller kva meinar du?
”Alt det de vil at
andre skal gjera mot dykk, skal de gjera mot dei” [ix]
Inge
Bjørnevoll
-------------------------------------
Det er ulovleg å kopiera eller bruka noko av dette materialet ute skriftleg løyve frå forfattaren!
[i] ”Dei store
oppdagingane” har vore overskrifter i media og lærebøker i fleire hundre år
her i Europa. Utrykket vitnar meir om egosentrisme og naivitet, enn reell kunnskap. Verda var
oppdaga lenge før både Christopher Columbus og James Cook, berre ikkje av ”oss”. Det same vart plantar, dyr, fugl
og fisk. Men dei siste 5-600 åra viser
tydeleg at det tener oss best å gjera
dei andre usynlege og rettslause! Om me
meinar alle fine ord om ”menneskerettar”
og ”likskap”: Kva rett har me
euro-amerikanarar til å avgjera kva som skal vera gjeldande rettspraksis for
alle?
[ii] I boka si nemner Martens Pirapo og Monday, - ein tre
dagars gangavstand gjennom skogen!
[iii] I første tida i
Asuncion fekk europearane papir på jord
kalla ”solares”,
[iv] Draumar er viktige i denne kulturen. Ein god ven av
meg, Fernando, budde i kolonien ”Nueva Esperanza” utan telefon som eg kunne
bruka for å seia at den og den dagen ville eg vitja han. Men eg kunne koma til
huset hans og der sat han og venta på meg! ”Ikepe ahecha”, - ”Eg såg deg
i draumen min” kunne han seia og le på sin stillferdige måte.
[v] Ein anna god ven mellom Ava Guarani-indianarane kom og
spurde om eg ikkje ville bli ”døypt” på Ava-Guarani-vis. Fleire, både
antropologar og katolske misjonærar hadde fått vita sine ”rette namn”, og
indianarane ville også inkludera meg. Me snakka om det, og eg sa ”Nei takk”. Eg hadde mitt namn frå min
kultur. Å gjeva meg eit nytt namn ville vera like unaturleg for meg som det at
dei vart tvinga til å ta andre namn enn deira eigne. Dei kjende meg som ”Inge”,
og det ville vera namnet mitt så lenge eg levde. Dette forstod dei, og eg fekk
inntrykk av at dei respekterte meg meir etter dette.
[vi] Det er også ein av ”våre”
oppfinningar.
[vii] Acheane i Puerto Barra spurde ikkje om eg ville ha eit
”skikkeleg” namn. Dei studerte på måten eg var på, diskuterte det og fann ut at
eg var ”Changi”, eit skogskanin-menneskje!
[viii] ”Genesis”
er det eigentlege namnet på 1.Mosebok.
[ix] Matteus 7,12.
NB: Helio Vera: “Diccionario CONTRERA.
Colección Humos Popular Paraguayo”, Ediciones Colihue –
Mimbipa s.r.l. Asuncion,Py,1994.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar