Natur og kultur og innvandring til Paraguay.
”Og Gud velsigna
dei og sa til dei: ”De skal veksa og aukast, fylla jorda og leggja henne under
dykk”. (1. Mosebok 1,28a).
Tiande kapitlet i 1. Mosebok, ”Boka om opphavet” eller Genesis, fortel vidare korleis ”Folkeslaga
på jorda”[i]
spreidde seg ut til det som med tida skulle bli Afrika, Asia og Europa. Men det
stogga ikkje der:
”Så spreidde Herren
dei derifrå ut over heile jorda, og dei heldt opp med å byggja byen. Difor kalla dei han Babel. For der vildra
Herren tungemålet for heile verda, og derifrå spreidde han dei ut over jorda”
(Genesis 11, 8-9)
Når og korleis menneskja kom til dei forskjellege
stadene, veit me lite om. Men bibelsitatet ”over
heile jorda” er ein realitet i dag. Då gamle folk som eg gjekk på skulen, lærde me at innbyggjarane på
det amerikanske kontinentet hadde vandra over
Beringstredet og så litt etter litt la kontinentet under seg.
Topografisk Google-kart. |
Lenge meinte arkeologar at eldste funna etter menneskje i
Amerika var funn av clovi-kulturen i Sør-Carolina ca. 13.000 år gamle. Med tida dei måtte ha brukt frå
Beringstredet, kunne ein rekna at dei første steig i land i Alaska for 40 –
50 000 år sidan. Men spor etter menneskje i ei hole i Patagonia er
bortimot like gamle! Desse kunne ikkje
ha vandra heilt frå Alaska. Nye oppdagingar
har ført til nye hypoteser. Thor Heyerdahl hadde sine teoriar om migrasjon til
Amerika, og frå Amerika til Stillehavet. Han beviste at desse migrasjonane var
mogelege. Likevel, var det slik dei som den gongen migrerte gjorde det?
Det nyaste feltet innan antropologiske studium, er av det
genetiske landskapet kvart menneske ber i seg. Tek me acheane, - eller
guyakiane som ein sa før, tok dr.
Saguier Negrete i 1964 blodprøvar av 70
achear som nett var komne ut or skogen. Analysane hans viste at desse ikkje
hadde det antigenet Diego om finst i nesten alle dei andre søramerikanske
folkegruppene og hjå folka i Asia. Ut frå dette trekte han konklusjonen at
deira forfedre må ha vore ”mellom dei
første som busette seg på kontinentet”.[ii] Dette viser og at dei har
levt isolert frå andre stammar som etter kvart har fylt opp området.
Amazonas startar litt nord for grensa til Paraguay. |
Magdalena Hurtado og Kim Hill skriv[iii] om genetiske studium, dendrogram
m.m.: ”Eit dendrogram av 58 grupper
indianarar som bur i Sør-Amerika, plasserar Acheane i toppen av treet, lengst
vekke frå alle andre indianarar i Sør-Amerika, saman med ei anna gruppe
(Parakana-indianarane) som bur 2 500 kilometer vekke ved elva Para”.[iv] Eller som ein eller annan
har sagt det: ”Acheane sine forfedre må
vera mellom dei første som kom til området etter istida”. M. Hurtado og K.
Hill nemner og dette i boka si om Acheane.
Kva
veit me om folkevandringar i Sør-Amerika?
Rio Parana-bekkenet går langt inn i Brasil. |
Det blågrøne kartet er eit utsnitt av eit mykje brukt
kart når ein vil visa topografien til kontinentet.[v] Me ser Andesfjella i vest, og det
brasilianske høglandet og fjella rundt Sao Paulo i aust. Mellom desse to ligg
ei rekkje med høgdedrag som gjer at nord for dette renn elvane til
Amasonasbekkenet, og sør for dette til Rio Parana-bekkenet. Ein gong langt
tilbake låg låglandet under havet[vi]
Om Paraguay-kartet var innteikna, ville ein sjå at
Aust-Paraguay høyrer geografisk til det brasilianske høglandet, medan Chaco[vii] er ei forlenging av den
argentinske pampasen. I Argentina vert dette rekna frå Patagonia til Chaco, og etter
istida i Argentina, flytte indianarane sørover med flora og fauna etter som
isen smelta.
Lic. Adelina Pusineri, arvtakar etter Branislava Susnik
og leiar for Museo Barbero i Asuncion, skreiv ein stad: ”I Chaco-regionen,
tilhøyrer indianarane typen ”pampido-australiano”. Dei levde på steinaldernivå
som jegerar, fiskarar og samlarar”. Fysisk
er dei høgare og nokså ulike indianarane
på austsida av elva Paraguay.
På same måten som
Paraguay topografisk sett er delt
i to, - Chaco utgjer 60 % og Aust-Paraguay 40 %, var menneskja også vidt
forskjellege vest og aust for Rio Paraguay.[viii]. Jorda på vestsida er grå, men på austsida
stort sett raud. Floraen er derfor også
forskjelleg.
Frå uminnelege tider låg den atlantiske regnskogen
ubroten frå havet i aust, inn til elva Paraguay. Her er jorda raud og mange
gonger så grøderik som vestom elva. Det er det
raude ”magebeltet” kloden vår har, raudjordbeltet, som gjer at denne
delen av landet er noko av det grøderikaste som finst, særleg langs elva Parana
frå Encarnacion og oppover..
I denne delen av Paraguay budde indianarane som høyrde til språkfamilien
Guarani. Også ache-indianarane vart rekna til denne språkfamilien. I dag fortel
genane at dei ikkje er Guarani-indianarar, og ny lingvistisk forsking indikerer
at språket truleg ikkje er eit guaranispråk[ix].
Språkfamilien Guarani har sitt opphav ein eller annan
stad i Amasonasbekkenet. Derfrå spreidde
han seg derfrå utover. Det første ordet frå ”India[x]”
som vart nedskrive etter at indianarane hadde oppdaga dei kvite raringane frå
havet, var ”guanahani”[xi]. Ei paraguayisk bok[xii] om guarani, lanserer
teorien om at det ordet tilhøyrer denne språkfamilien. Ser me på det ein trur
er vandringsmønsteret til indianarane frå Amasonasbekkenet og utover, er
kanskje ikkje tanken så dum.
Slik trur ein indianarane vandra inn til Paraguay. (C): IBJ. |
I mange bøker vert elva Orinoco[xiii] nemnt som utgangspunkt
for Tupi-guaraniane sine vandringar. Kartet mitt tek utgangspunkt i
Amasonasbekkenet, utan å indikera eit lokalt utgangspunkt for vandringane.
Normalt snakkar ein om tre migrasjonslinjer for desse guaraniane:
1: Ned til Atlanterhavet og sørover til Rio
de la Plata. Desse kallast gjerne for
Tupi-indianarar. Ein del antropologar trur desse er døydde ut, eller assimilerte
av dei andre guaraniane.(Raud pil til høgre)
Tupi-indianarar. Ein del antropologar trur desse er døydde ut, eller assimilerte
av dei andre guaraniane.(Raud pil til høgre)
2: Over dei låge åsane i sør og nedover i
Rio Parana-bekkenet. Desse kallar
ein gjerne for Guarani-indianarar. Der er mange stammar av dei, og i ofte har t.d. same
stammen forskjellege namn i dei forskjellege landa.(Raud pil til venstre).
ein gjerne for Guarani-indianarar. Der er mange stammar av dei, og i ofte har t.d. same
stammen forskjellege namn i dei forskjellege landa.(Raud pil til venstre).
3. Vestover mot Andesfjella og finst i dag i Bolivia og Paraguay (Chaco).
(Brun pil).
(Brun pil).
Dette kartet viser kva området dei forskjellege stammane heldt til i dag. |
I tillegg til guaraniane kom andre indianarane oppover pampasen frå Argentina. Dei var fysisk så vel som kulturelt svært forskjellege frå guaraniane. (Grå-blå pil).
Før brukte ein ikkje dei namna som indianarstammane brukte på seg sjølve, men namn andre hadde sett på dei. Desse namna kunne ofte ha negativ tyding. T.d. Guyaki, som ein før brukte på Acheane, tyder noko slikt som "skogsrotte"! Etter som kunnskapen har auka, har ein og funne andre delingar mellom dei forskjellege kulturane, og talet på stammar i Paraguay har auka med ein. Eg tek her med eit kart som vert brukt i "Los Indigenas del Paraguay", s. 15. Dei grøne fargane (12-16) indikerer forskjerllege guarani-indianarar. Dei andre fargane (1-11) viser forskjellege ikkje-guaraniar. Acheane er viste med små gule "øyar" (17) mellom guaraniane i Aust-Paraguay.
Mars 2013.
Inge Bjørnevoll.
[i]
Denne overskrifta brukar 1978-omsetjinga av Bibelen på 1. Mosebok eller Genesis på
kapittel 10.
[ii] Frå
side 17 i boka ”La Agonia de los
Ache-Guyaki. Historia y Cantos”, av B. Melia, L. Miraglia, M. Og C. Münzel,
USA, Asuncion 1973.
[iii] ”Ache Life History: The Ecology and Demography of a Foraging People”,
av Magdalena Hurtado og Kim Ronald Hill.
[iv]
Dei skriv om dette på side 59-60 i boka ”Ache life history”.
[v]
Utsnitt av eit kart frå Google brukt i mange artiklar på internett.
[vi]
Mellom bøkene eg gav til Det evangeliske
universitetet i Paraguay, var ein om dette emnet. Eg hugsar i dag korkje
forfattar, namn på boka eller når og kvar ho var gjeven ut.
[vii]
Chaco er delt mellom Argentina, Bolivia, Brasil og Paraguay.
[viii]
I soga om oppdaginga av Paraguay, er ein
av grunnane for unionen med guaraniane at dei hadde felles fiendar:
Indianarane i Chaco.
[ix] Om
ache er eit guaranispråk, noko som studiet av ordforrådet indikerer, så er
dette ei ”urform” or språket, eldre enn
språka dei andre guaraniane i området snakkar.
[x] Då
Colombus oppdaga land, trudde han at han var komen til India, seier soga!
[xi] Ordet
vart nedskrive i Columbus si loggbok, og ein veit ikkje kva ordet tydde eller
kva samanheng det vart sagt i. Ein teori er at det var namn på øya indianarane
som oppdaga europearane, budde. Men loggboka har vore vekke i fleire hundre år
(skriv Wikipedia, ser eg. Kva som er rett, både av det Wikipedia skreiv og om
tydinga av ordet, lyt stå usagt.
[xii] Eg
har diverre ikkje korkje namnet til forfattaren, eller tittelen her og no.
[xiii]
Orinoco ligg i
Venezuela og det meste av Orinoco-bekkenet ligg i det landet. Men elva har ein naturleg kanal , Casiquiarekanalen,
som knyter ei
sideelv av Orinoco til ei sideelv av Amasonas. Samanhengen mellom dei to
”bekkena” eller nedslagsfelta, er derfor ikkje så avgrensa som normalt.
[xiv] Dette er guaraniane
me finn i sørlege delen av boliviansk Chaco (t.d. Villa Monte) og nordvestlege
delen av paraguayisk Chaco. I Paraguay vert dei omtala som ”Vestlege guaraniar”
og ”Nandeva-guaraniar”.
[xv] Museet i Santa Catalina 210, Cercado, Arequipa, Peru.
“Juanita” er ein inkamumie
som kan sjåast i ein glasmonter der ein har laga til kunstig klima for at ho
ikkje skal verta øydelagd.
[xvi]
Når ein les soga om Trippelallianse-krigen frå 1865-1870, kan ein finna at
Chiriguano-indianarane slost med brasilianarane mot paraguayarane under
felttoget i Matto Grosso. Og, står det ein stad, dei var så krigerske at dei
ikkje berre drap paraguayarane, men bokstaveleg hogg lika av dei i bitar!
[xvii]
Dette
ordet vart kjend i Europa med møka frå øyane utanfor kysten der Guanoskarven
levde. Enorme mengder vart eksportert
til jordbruket i Europa på 1800-talet inntil kunstgjødselen overtok etter 1900.
"LOS INDIGENAS DEL PARAGUAY", av J. Zanardini iog W. Biedermann, CEADU; Asuncion, 2001.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"LOS INDIGENAS DEL PARAGUAY", av J. Zanardini iog W. Biedermann, CEADU; Asuncion, 2001.
-----------------------------------------
Det er forbudt å kopiera og bruka bilete eller stoff frå denne bloggen
uten skriftleg løyve frå forfattaren
uten skriftleg løyve frå forfattaren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar