Ho rømde frå komunismen og krigen i Europa,
og fann ro i sinnet i Paraguay.
![]() |
Biletet eg fekk til minne. |
Den som kom
til å få mest i seia for meg personleg og antropologistudiet mitt i Paraguay,
var Branislava Susnik. Ho vart fødd 28 de mars de 1920 i Medvode, Slovenia, og døydde i Asuncion 28 de april de
1996.
Omveltingane i Europa med mellom anna kommunismen sitt inntog i aust, gjorde henne heimlaus. Kommunistane tok alt! Etter 2. verdskrigen kom ho til Buenos Aires i ein flokk immigrantar[ii] frå heimlandet. Personleg høyrde eg aldri at ho fortalde om denne delen av livet sitt, men ho sa: ”Eg vart fødd på nytt i Latin-Amerika”.
![]() |
Biletet Susnik tok (Foto: B.Susnik.) |
![]() |
Biletet eg tok mange år seinare. (C)I.BJ. |
Etter at Branislava var død, overlet sekretæren hennar og då leiar for museet, Lic. Adelina Pusineri, meg nokre bilete av Ava Guarani-indianarar. Branislava hadde eit rom på museet med ei enkel seng og personlege ting. Der hadde dei funne ein del glasplate-negativar. Desse hadde museet no fått kopiert. Ein av indianarane, Seberiano Benitez, var næraste granne og medhjelparen min i Paso Cadena. Han var då død, men eg innbaud indianarane til eit møte på skulen i Paso Cadena. Museet prøvde å finna ut kven personane på bileta var. Som Seberiano, var dei nok av denne stammen, men dessverre kunne ingen kjenna dei andre att.
![]() |
Bilete av Ogua.(C)IBJ. Froskane som lærde å flyga. |
Han fortalde at ho kom åleine. Kapteinen på militærposten hadde kalla han inn og bad han hjelpa henne[v]. ”Ho hadde revolver, og eg like det ikkje”, fortalde han. 5 dagar var ho saman med han, og ho let han ta vare på revolveren! Eg reknar med ho såg at dermed slappa han meir av, og ho kunne studera fritt!
Ein katolske hjelpeorganisasjonen i Paraguay, “La Caridad”, driv og eig det etnografiske museet kalla oppatt etter ein Dr. Andrés Barbero (1877 - 1951). Han var leiar for organisasjonen av paraguayiske forskarar og gav museet den første samlinga av etnografiske ting. Den tyske forskaren, Prof. Dr. Max Schmidt, leidde og organiserte muset. Han studerte indianarane i Chaco og var den som inviterte Branislava Susnik til Paraguay då ho studerte Toba-indianarane i Argentina.
Etter han leidde overtok Susnik som budde i og leidde museet. Hadde ho ikkje undervisning eller ho var ute og åt middag, ville du finna henne ved arbeidspulten sin. Alltid bøygd over bøkene sine og med blyant og papir klar til å notera, - og sigaretten innan rekkevidde. Ofte såg me henne når ho åt middag på Bar San Roque eit par kvartal frå museet. Der ho hadde sitt faste bord der ho alltid sette seg, til vanleg åleine.
![]() |
Bilette av Ogua. (C)IBJ. Fugl flyttar ungane til elva. |
For den som vil studera etnografi eller antropologi i Paraguay, er Museet ”Andres Barbero”, i Spania 217, Asuncion, eit godt utgangspunkt. Der er lesesal, eit gammalt men verdifullt bibliotek og viktige samlingar. Der vil ein og få knyta kontakt til det antropologiske miljøet i Paraguay, noko som er viktig om ein skal arbeida med eller studera indianarar. Også for misjonærar.
Branislava las mykje og skreiv mykje. Ingen annan i Paraguay har så allsidig produksjon og kunne så mykje om indianarane i landet generelt, både deira historiske bakgrunn, kulturen deira og situasjonen deira i dag. Ho laga til dømes skisse over korleis indianarane hadde vandra i ”prehistoria”. Ho har store mengder informasjon lese ut av gamle dokument og notatar frå då ”historia” starta, dvs. frå spanjolane tok til å skriva informasjon om land og folk.[vi]
![]() |
Branislava som ung forskar. |
Midt oppe i forskinga si, såg ho og menneskje. På ei av reisene sine til Chaco møtte ho ein indianar som lika så godt å teikna. Ho oppmuntra han og fekk sendt fargeblyantar oppover til han. Denne indianaren, Ogua. Han laga bilete med bakgrunn i sitt folks folk kunnskap og segner. Seinare lærde han opp born og barneborn, og dei fører tradisjonen vidare.
For mange år sidan, og før Ogua vart ”kjend”, møtte eg han på museet. Han var då sjuk og ville så gjerne selja meg to bilete for å kjøpa medisin. Det eine viser ein fugl som klekker ut ungane sine inne i det tørre Chaco, men flyttar dei til elva når dei er store nok til det. Fuglane bit seg fast i mødrene og vert på den måten flytte til vatnet. Det andre er frå eit segn om korleis paddene som lærde å flyga.
![]() |
Leon Cadogan. |
![]() |
Chase Sardi. "El Gato". |
Saman med to andre av dei mest kjende antropologane i Paraguay, irsk-australianske Leon Cadogan og paraguayaren Miguel Chase-Sardi[viii] vart Branislava Susnik heidra ved utgjevinga eit eige frimerke i
Det er forbudt i kopiera stoff eller bilete frå denne bloggen
uten skriftleg løyve frå forfattaren.
[i] Kva
”prehistorie” står for i denne samanhengen, veit eg ikkje, men til dømes i latinamerikansk
historie omhandlar ”prehistoria” soga
før kontinentet vart oppdaga. Ein del forfattarar ser ut til å meina at med
denne oppdaginga gjekk ”sola opp” over kontinentet. For urfolka har tida etter
i ikkje liten grad vore ein lang og vond ”solnedgang”. Den søramerikanske ”prehistoria”
har berre nokre få skrivne kjelder, notatar frå mellom anna prestar som fylgde
med oppdagarane. Utanom det finst berre enkelte arkeologiske funn først og fremst i Andesfjella. Klimaet til
dømes i Paraguay gjer at få andre ting enn stein, bein og ting av leir
eksisterer endå..
[ii]
27 år gammal kom til Buenos
Aires som del av ein flokk immigrantar som kalla seg “Frie Slovenarar”. http://www.museobarbero.org.py/dra.htm 26.02.13
[iii]
På Palomare låg ein kvegfarm der misjonen i Paso Cadena hadde ein av sine aller
første utpostar.
[iv] Det
står i prøveboka ”Yvytu omombe’u” og seinare i første boka me laga for Ava
Guarani-indianarane: ”Ava Guarani Ayvu”,
Universidad Evangélica del Paraguay, Facultad de Lenguas Vivas,
Asuncion, 2000, side 15 og utover.
[v] Då
dei tre norske misjonærdamene, Gunnvor Johansen (seinare gidt Iversen),
Bergljot Normoen (seinare gift Nordheim) og Ruth Kjellås kom for å starta norsk
pinsemisjon sitt arbeid i Paso Cadena i 1957, vart og Seberiano bedt (av same
kapteinen?) om å reisa dit og hjelpa dei! Frå då og til sin død, budde han ”på
misjonen”.
[vi] I
dag stiller me store krav til kjeldeoppysningar. Tidlegare tider hadde andre
krav, og det svake punktet med til dømdes skissene hennar er: Kvar har ho funne opplysningane? Kvar kan
eg gå for å sjekka denne informasjonen og kanskje finna ting som ut frå min
studievinkel er meir relevante, men som ikkje var det for deg?
[vii] I hennar
tilfelle var det ikkje så langt frå sanninga. Familien vart drepen og
kommunistane tok alt.
[viii]
Chase-Sardi, kjend som ”El Gato” i
antrolologimiljøet, er ein av dei få paraguayiske antropologane. Dyktig og
frittalande. Han vart fengla og torturert for sine politiske meiningar under
Stroessnerregimet og levde i eksil mange år før han kom tilbake.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar