I ei tid då slektsforsking er på mote, er det vanleg å høyra at ein i slekta har embetsfolk og rikfolk, eller ein kjend person. Det vert opplevd som positivt, noko som gjev oss status, - positiv status. Men ein kan og oppdaga det motsette. Me kan kalla det ”negativ status”.
Framsida på C.S.Smith si bok.Foto ibj |
Psykologar kan sikkert forklara dette mykje betre enn eg, men det å vera nokon, det å ha ein posisjon med ein viss prestisje, synest viktig for alle menneskje, individuelt og/eller som folkegruppe.
Eg er stril, og høyrer dermed til eit bonde- og fiskarfolk som frå gammalt av har butt nord for eller rundt Bergen. Dette anekdoten frå folkemunne visert litt kven me var (og er ?), i alle fall i nokre bergensarar sine auge:
Det låg ein færing ved Torget og karane baud fram varene dei hadde med seg. Oppe på bryggja gjekk ei fin bergensfrue og småjenta. Så kom sprøsmålet:
- "Mamma. Kommer strilene til himlen?" Det vart stilt ei stund før svaret kom:
- "Jo, men ikke så høyt som vi!"
I tillegg til folkegruppa eg høyrer med til, har slekta mi har vorte "studert", og der finst både ein
lensmann og nokre prestar. Ein prost og, visstnok. Med andre ord: ”Me har nokon å slekta på” som dei sa før i den delen av landet.
Men så har eg ei bestemor ”som vart sett
vekk for pengar”![ii] Og det å verta ”sett vekk for pengar”, det var negativ status til gagns!
Trondheim havn den gongen oldemor vart send sørover. |
No skal du høyra: Carl Theodor Christian Aas gifte seg med Gundel (Gunhild) Pedersdatter Munkeby. Dei levde i Trondheim. Dei fekk 28.11.1849 ei dotter og kalla henne Trine Pauline Aas. Så gjekk åra, og jenta vart gravid utan å vera gift. Skandale sjølvsagt! Jenta vert send til Bergen og fekk der 13.12.1869 ei jente som vart kalla Elvine Martine. Dåpsattesten seier ”uægte”, og oppgjev ”Ungkarl ølbrygger Christian Martin Olsen” som far, og mora vart innskriven som ”Trine Pauline Karlsen, Bor: Lungegaarden Arb. bolig.”. Ei Emilie Aas er nemnt som fadder, men elles er der ikkje teikn på at oldeforeldra mine var interesserte i barnebarnet som kom til verda.. Men kanskje dei betale for dekkoperasjonen?
Og slik såg byen ut der ho vart send for å "gøymna vekk" barnet. |
Elvine Martine vart gift med bestefar min og fekk fire born, men døydde tidleg av tuberkulose. Borna skulle fattigkassen ta seg av, men minstejenta gret så sårt den dagen dei skulle setjast vekk, at bestefar nekta og sa han ville ha dei sjølv. Alle! Dermed vaks dei opp med ei gammal og sjukleg tante i morsrollen. Leid mykje vondt i tillegg til at dei var borna til ”ho som var sett vekk” og dei ”som fattigkassen skulle ha teke seg av”.
Bestefar. Av bestemor har eg ikkje bilete.(C) Familiealbum. |
Då me i neste generasjon vaks til, la mor vår forbod mot
å leita etter slekta på morsida. I tillegg sleit ho under minna om at ”Me var alltid fattige. Dei andre fekk nye
ting, men ikkje me”. Og så vidare. Først då ho og syskena var vekke, vart
ting undersøkt og opplysningane eg har
nemnt litt av, kom fram i dagen. Når eg
skriv så utførleg om dette, er det fordi det gjev ei kjensle av ”å ikkje vera nokon”. Det er situasjonen då slektsgranskinga gjev negativ status og ikkje
bør utbroderast i det offentlege rom.
Det ”å ikkje vera nokon” er ein vond realitet for mange menneske, og min eigen bakgrunn har kanskje gjort at eg betre har forstått korleis andre i same situasjon har eller har hatt det i livet.
Og så til Sør-Amerika. Paraguay er landet der 95 % av
folket er blandingsfolk med europeiske forfedre og indianske formødre. Før
brukte ein terminologien ”mestis” på slike, men
det er vel knapt lovleg dag sidan det vert oppfatta svært negativt. Å
vera mestis, er ”å ikkje vera nokon”. Å vera europear, var høgstatus. Å vera ”rein
indianar” kunne gjeva ein viss status, særleg for dei som romantiserer det indianske og ”autentiske”.
I skuggen av europeisk raseideologi.
Me skal ikkje lenger enn hundre til hundre og femti år
tilbake før spørsmål om avstamming og rasereinleik var i fokus både
antropologisk og politisk. Med nazistiske og andre ekstreme synspunkt gjekk
desse tankane ikkje berra av mode, men vart forkasta av det store fleirtalet i
alle fall i Euro-Amerika. Heldigvis.
Likevel er tanken på den folkegruppa eller den slekta me
er eit produkt av, med på å plassera deg
og meg på ein skala gradert frå det mest
positive til det mest negative. Eg kallar det ”status-skalaen”. Den avgjer om me ”er nokon” eller ”ikkje er nokon”. Den som ”ikkje
er nokon”, vil etter psykologiske mønster prøva å kompensera for dårleg
slekt og seg koma litt lenger mot den positive delen av status-skalaen.
Eit typisk døme er Craig Stephen Smith sitt eksempel på amerikanarar som alltid reknar sitt indianske opphav til ei hovdingdotter. Å stamma frå ei vanleg indianarkvinne, er lite å rosa seg av. Men når beste-beste-bestefaren ”min” var hovding, er saka ei heilt anna. ”Egoet” kan sjå han med vaiande ørnefjør, pynta med broderte hjorteskinnsklede og frisk krigsmåling som gjer den skarpe profilen endå meir utsøkt. Vel verdt å ha han på stamtavla, ikkje sant?
Paraguay, der 95 % av folket har sitt opphav frå
europeiske fedre og indianske mødre, er eit historisk eksempel i nasjonal
målestokk. Landet er interessant fordi
nazisme under namnet ”nasjonalisme” var 40
år den rådande ideologien i Stroessner-regimet. Fleire av generalane er kjende
for sine nasjonalistiske (les: nazistiske) førebilete. Då eg sjølv saman med
kullet mitt på guaranilærarskulen fekk diplomet for avslutta eksamen, fekk me
det av Alfredo Stroessner sjølv. Då måtte me stå på sena og helsa ”El Lider[iii]” med høgre armen i stram
nazihelsing! Og når me fekk diplomet av
hans hand, var det forbudt å sjå til sides. Me skulle sjå han rett inn i
ansiktet…
Dei vanlege paraguayarane hadde nok med å greia seg i den
daglege kampen for levemåten, så dette interesserte dei ikkje så mykje. Men
eliten som hadde rasen sin suverenitet i bakhovudet, trong kompensera for sitt indianske opphav. Korleis
gjorde dei det?
Det er ulovleg å kopiera eller bruka noko av dette materialet ute skriftleg løyve frå forfattaren!
[i] ”WHITEMAN´S
GOSPEL. A Native American examines the
Christian Church and its ministry among Native Americans”,av
Craig Stephen Smith, Indian Life Books, P.O.Box 3765, RPO Redwood Centre
Winnipeg, Manitoba, R2W 3RG. Utgjeve i 1997, ISBN 0-920379-12-5.
[iii] Det var den gongen vanleg å kalla Stroessner ”El
Lider”, det ordet på spansk som ligg nærast det tyske ”Der Fûhrer”!
Bilete: Av Trondheim: Frå trondheimhavn.no Av Bergen 1880: Frå web.hist.uib.no
Bestefar: Albumbilete truleg teke hjå fotograf i Bergen.
Bilete: Av Trondheim: Frå trondheimhavn.no Av Bergen 1880: Frå web.hist.uib.no
Bestefar: Albumbilete truleg teke hjå fotograf i Bergen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar