England
7.
Angrar dei?
Tilbake
til «The Balfour Declaration». Mange
engelskmenn ser ut til å angra på det balfourske vedtaket, og FN på at det vart
teke med i FN sin «grunnlov». Men då dette er historiske vedtak, spelar den
politiske angeren eller våre meiningar i dag ingen rolle.
Den
anklagande peikefingeren var derimot synleg både her og der. Han var der i dei
avisene eg las. Side opp og side ned, illustrerte med bilete av politikarar og
filmstjerner som skal ha gjort ting dei skulle og burde angra på. Seksuelt
sjølvsagt. Menn i hovudrollen, noko som
ikkje skulle undra nokon. Velkjende personar med mykje å missa både innan
økonomi og status. Noko stod på trykk i norske aviser, men i England var det
mykje verre. Særleg i «slarveaviser» som den venen min i Derby aldri kjøpte.
Biletet av desse syrgjande står i ein av katedralane eg vitja. |
Eg
trur mange av desse som er hengde ut på denne måten, angrar om det er sant det
som stod der. Det skulle berre mangla. Den som vert uthengd slik, har grunn til
å kjenna seg ille til mote. Særleg om det er sant.
Også
«alminnelege menneskje» kan ha grunn til å angra, utan at avisene skal hengja
dei ut til spott og spe. Eg angrar over ting eg har gjort, og kanskje endå meir
over ting eg ikkje har gjort.
Deprimerande, spør du meg. «Tenk om eg
kunne fått gjort det om att», har eg tenkt meir enn ein gong. Noko eg ikkje
kan. Ikkje sikkert eg hadde gjort «det rette» om eg fekk sjansen på ny heller.
I
filmbransjen kan dei ta scenene om att om opptaket ikkje var perfekt. I det
levde livet, kan me ikkje det. Der står alle på like fot.
«Gjort er gjort og
spist er spist» seier Torbjørn Egner i forteljinga frå Hakkebakkeskogen.
Til slutt «skulle alle være venner».
Alle, inkludert reven, skogmusa og dei andre dyra. Slutt på revestrekane, -
sjølv om magen var tom og lysten aldri så stor.
Nokre av avisene eg kjøpte |
Ikkje
går det å skulda på andre heller, sjølv om det plar vera ein god medisin i
mange tilfelle. Heller ikkje å skulda på alkoholen, sjølv om me veit han er
årsak til uendeleg mykje vondt. Dermed
såg denne politikaren berre den tragiske utvegen både for seg sjølv og sine.
Slutten på alt.
Ein
tosk som meg stiller spørsmålet: Var det
sant det han vart skulda for? Var det avisene presenterte ei løgn eller
berre ei halv sanning, var hendinga dobbelt tragisk. Svaret får me først i det
komande livet.
Eg
støttar korkje seksuelle eller andre overgrep. Heller ikkje seksuelt samliv
utanom ekteskapet. Likevel kan eg ikkje fri meg frå tanken om kanskje ikkje alt
som kjem fram, er den heile og fulle sanninga. Og: Inntil ei sak er avgjort og
fastslege ut over normal tvil, skal tvilen koma saksøkte til gode.
«Kva var sanning?»
Dette
velkjende sitatet frå Pontius Pilatus sin munn (Joh. 18,38) synest å passa også
i vår tid. Dette stod i avisa eg kjøpte i Exeter:
Domstolen
der frikjende ein mann for å ha valdteke kvinne i hennar eigen heim. Soga var
(slik avisa framstilte ho):
Ein
mann arbeidde med eitt eller anna i nærleiken då ei kvinne kom og inviterte han
inn til eit glas vin. Ho slo sjølv opp
drikkevarene og gjort det koseleg for dei. Det heile utvikla seg så til noko ho
angra på. Politiet vart varsla om overfall, og mannen skulda for å ha trengt
seg inn og valdteke kvinna. Bevisa og den folkelege støtta var på hennar side.
Likevel
vart mannen frikjend i retten. Korleis kunne det gå an?
Sogeskriving som blanda drops: Tru det eller ei.... |
Til
hans lukke og hennar ulukke, vart heile soga kjend for retten, og trudd. Dermed
kom ho i media sin gapestokk. Han slapp fri – i alle fall juridisk.
Gapestokken
var ein viktig del av rettsvesenet «i gamle dagar» både i Noreg og England. Den
gongen kasta folk både rotne egg og verre ting på dei fastspente syndarane.
Einaste trøysta deira måtte vera at i endå eldre tider var ofte straffene endå
verre.
For
å læra meir av soga til dette vakre landet, kjøpte eg «Horrible Histories.
England» av Terry Deary. Historiske facts på ein lettfatteleg måte. Der stod
mykje rart.
Barndomshelten
vår, Robin Hood, vandra i dei vakre skogane i Mid-England. Der eg var i starten
på denne englandsturen. På Robins tid – for 200 år sidan og før gapestokken og
avisene var oppfunne, hogg engelskmennene hovudet av folk og hengde dei opp til
offentleg spott og spe. Mange hang der så lenge at det berre var hovudskallen
att. Står det i boka.
Robin
hengde han sheriffen i Nottingham, Guy of
Gisborne, ut slik: Først tok han livet av han. Så skar han bort nasa og øyrene
og festa det som var att av hovudet på spissen av bogen sin.
Den
soga som eg fekk i hendene som liten, var altså ikkje originalen. «Min» Robin
var ein fattigfolks-helt som tok frå dei store og rike og gav til dei små. Ein
erke-engelsk Gjest Bårdsen med andre ord.
---
No
tek eg ikkje Terrys «Horrible Histories» som noko «gudsord». «Du skal ikkje tru alt som står på prent»
var eit herme då eg var liten. Visstnok sagt av ein redaktør i avisa Gula
Tidend, nynorskavisa som ikkje tilpassa seg den moderne medieverda og gjekk
inn. Desverre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar