England
5. Åndeleg arbeid på nedadgåande?
Månen
kan vera både «ny» og «ne». Ny-månen veks til sitt fullmåneklimaks, og ne-månen
minkar til han er heilt vekke. Er det slik med det åndelege arbeidet og?
England har hatt store vekkingar som i dag viser att i eit utal av kyrkjer og det me ville kalla «bedehus». I
tidlegare tider fylte og overfylt. I dag tomme eller nesten tomme på normale
møtedagar.
Eg
har nemnt metodismen som spreidde seg som eit mektig vårvêr, først over
England, og så ut over «heile verda». Ja, det var slik han sa det, han som sa «Heile verda er mitt soknekall». Store og
vakre metodistkyrkjer var det mange av, men kvar hadde det vorte av det
åndelege byggverket; - folket? Same problemet hadde anglikanarane, baptistane,
dei reformerte, pinsevennane og så vidare og vidare, fekk eg fortalt. Fine
lokale, men få menneskje aktive i kyrkjelydsarbeidet.
Resultatet
er at mange av dei gamle kyrkjebygga vert selde, og i mange tilfelle ombygde.
Eg såg bygg der det ytre bygget var freda, men inni skulle det verta
leilegheiter. Ei anna hadde vorte pub. Ei tredje kino eller noko liknande. For
å nemna nokre.
Dei
store katedralane vert sjølvsagt ståande som monument over fortida. Vakre både
når det gjeld utskjeringar, glasmåleri og anna kunst. Unike konsertlokale og
fulle ved spesielle anledningar, men elles tomme og utan pulserande, levande
kristusliv.
Som
den industrielle revolusjonen hadde si oppblomstring og si avblomstring, ser
det og ut til at dei kristne kyrkjene og organisasjonane har det og. Den
veldige wesleyanske vekkinga med si sterke forkynning av helging og åndsfylt
liv, stilna av. Ytre former og reglar hindra vekking og liv, sa dei som braut
ut.
I
1860 braut ein flokk i Amerika ut og grunnla «Free Methodist Church». Etter 25
år var også denne vekkingsrørsla så organisert at pastoren Vivian Dyke grunnla
«Pentecost Bands». Det var denne flokken som sende dei første pentekostale
misjonærane til Noreg: Ekteparet Ulness i 1890). Dei norske misjonærane var
«Pentecost Band nr. 12».
I1865
braut Boot med metodistkyrkja og grunnla ein misjon for dei utslegne og
fattigaste i London. 13 år seinare organiserte han arbeidet etter militært
mønster og «Frelseshæren» vart fødd. Symbola i flagget var «blod og eld»: Jesu
frelsande og reinsande blod, og den Heilage Ande med eld og kraft.
Den
gongen var det viktig at dette ikkje skulle vera noko nytt kyrkjesamfunn.
Derfor fekk ikkje sakramenta noko plass. Heller ikkje dogme ut over frelsa i Jesu
blod, innviing til teneste i armeen og utrusting til kampen mot djevelen og alt
hans verk. Revolusjonerande også at kvinner og menn vart likestilte i alle
frelseshæren sine administrative (= kommanderande) nivå.
----
På
dei tre møta eg har opplevt i den engelske Frelsesarmeen, vart ordet for
«kyrkjelyd» brukt mange gonger. «In our
church...» Og dei driv eit arbeid med kyrkjelydsmønster, men utan dåp, nattverd
og andre normale kyrkjelydstenester. Med sin musikk og si forkynning føl dei
meir eller mindre det uskrivne ritualet som andre lågkyrkjelege samfunn har.
(No finst det innan Frelsesarmeen flokkar som har inkludert både dåp og
nattverd, men det er meir på eit uoffisielt (hysj-hysj-) nivå).
Eg
nemnde dette med organiseringa av frelseshær versus kyrkjesamfunn med ein av
majorane. Vedkomande sa at dei såg problemet. Men både omstilling og ordrar må
koma ovanfrå.
Kvar
finst det i dag ein ny William Boot som har mot og styrke til å gjennomføra ei
organisatorisk omstilling? Løysinga hadde kanskje vore todeling: Kyrkjelydsarbeid etter
nytestamentleg mønster (gjerne med både barnedåp og truandes dåp, osv.),
samstundes som dei uniformskledde krigarane kunne venda tilbake til armeen sin
eigentlege oppgåve: Gå med hjelp og frelsesbodskap til dei falne i alle
samfunn. Ja, «gå til dei verste» som var slagordet i den
tidlegare helgingsrørsla.
-----
Første
møtet eg var på denne gongen i Exeter, hadde korps og kor og fullt hus. Ei litt
eldre kvinne (med tydelege spesielle trekk) på første benk, reiste seg og dirigerte
og dansa så smått i takt med korpset. Ho utstrålte ekte glede og innleving i
musikken. Eg vart velsigna meir av gleda ho strålte ut enn av talen. Eg gledde
meg derfor til møtet siste søndagen i England.
Men
då var det minnedagen for dei falne i dei mange engelske krigane rundt om i
heile verda. Ute i byen hadde det vorte selt kunstige raude valmuar omtrent som
«Maiblomsten» som me gjekk rundt og selde då me gjekk i skulen. (Ein amerikansk
soldat og forfattar skreiv om dei raude valmuane som grodde opp langs
skyttargravene på Vestfronten: - Liv der døden rådde). Minnedagen er ellevte i
ellevte fordi fredstraktaten vart underskriven klokka 11 den ellevte november
1919.
Det
var felleskristeleg gudsteneste i domkyrkja i Exeter der den mannlege majoren
deltok med kor og korps. Dermed vart det lite folk att på Armeen. Eit skår i gleda både for ho på første benk
og meg. Dette trass i at den attverande (kvinnelege-) majoren leidde det heile
på ein god måte og heldt ein fin tale.
------
Starten
på talen hennar den dagen fylgde eit mønster eg opplevde fleire gonger på møta
der borte. Ho starta slik:
Ein pastor som var ute
og gjekk på landet, oppdaga ein gut som sleit og prøve å retta opp eit diger
høylass som hadde velta av kjerra hans. Guten, raud i ansiktet og gjennomvåt av
sveitte, dreiv på som ein galen. Pastoren tenkte at det får no vera måte på, og
ville gjeva råd.
-
Du må ta
det meir med ro, gut. Du slit deg berre ut på denne måten.- Eg kan ikkje, svara guten.
- Kvifor ikkje det då?
- Far ville ikkje lika det sa han og dreiv på endå hardare.
Pastoren vart ståande
og sjå kor guten sleit. Til slutt tok han guten i armen og sa:
-
Kom og kvil
deg litt. Lat oss setja oss der borte. (Han peika på dei stad det var godt å
sitja).- Eg kan ikkje. Far ville ikkje lika det! svara guten på nytt.
- Men kvar er far din då? Eg ser han ingen stad.
- Han ligg under lasset, hiksta guten.
Moral:
Skal ein kunna hjelpa folk, må ein først vita kva problem dei slit med.
Den
andre soga, fekk eg fortalt av han frå Fimreite. Då eg var på Armeen i Exeter,
var han på møte i London. Pastoren der talte om ekteskapet og starta på denne
måten:
Eit ektepar hadde vore
gifte i 50 år og feira gullbryllaup. Då kom det eit hjartesukk frå kona:
-
Før me
gifte oss, sa du stadig «Eg elskar deg», «Eg er så veldig glad i deg», og
liknande kjærlege ord. Men i alle desse 50 åra me har vore gifte, har du ikkje
sagt det ein
einaste gong!
Svaret kom kontant:
-
Men eg sa
deg jo at skulle eg forandra meining, skulle du få beskjed!
Summa
summarum var det mange gode preiker der eg fekk vera til stades i Guds hus. Dei
fleste bibelske med klår tale om synd og nåde. Andre teikna eit etisk og
moralistisk landskap, vakkert nok, men utan det veldige «nådens hav».
Berre
der kan me vaska oss reine.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar